Haalt de gemeente Sint-Michielsgestel de ambities?
In de Omgevingsvisie van de gemeente Sint-Michielsgestel staan 15 ambities voor de toekomst (zie onderstaande tabel). De nieuwe plannen uit de omgevingsvisie zouden moeten helpen om de ambities te halen. Dit is getoetst in het OER. Eerst is gekeken welke beoordelingsaspecten bij de ambitie passen. Op basis van de beoordeling op kansen en risico’s is vervolgens gekeken of het genoeg is om de ambities te halen.
De score is:
Er is een kans dat het beoordelingsaspect helpt de ambitie te halen | |
Er zijn kansen en risico’s, dus het is niet duidelijk of het beoordelingsaspect helpt de ambitie te halen | |
Er is een risico dat het beoordelingsaspect ervoor zorgt dat de gemeente de ambitie niet haalt |
Ambitie | Beoordelingsaspect | Definitief VKA | |
1 | In 2040 past het woningaanbod bij de behoefte. | Passend woningaanbod | |
2 | In 2040 passen de basisvoorzieningen bij de behoefte van inwoners. | Passend voorzieningenaanbod | |
3 | In 2040 stimuleert de buitenomgeving mensen tot meer bewegen en om elkaar vaker te ontmoeten. | Beweegvriendelijke leefomgeving | |
Fiets- en wandelnetwerk | |||
4 | In 2040 is de leefomgeving gezond en veilig. | Broeikasgassen | |
Omgevingsveiligheid | |||
Geurhinder | |||
Geluidhinder | |||
Luchtkwaliteit | |||
5 | In 2040 is de structuur voor groen / water robuust, zijn de cultuurhistorische waarden geborgd en versterkt en is de biodiversiteit toegenomen. | Beschermde natuur (Natura 2000) | |
Natuurnetwerk Brabant en ecologische verbindingszones | |||
Biodiversiteit | |||
Landschap, cultuurhistorisch erfgoed en archeologie | |||
6 | In 2040 is de veiligheid en beleving van veiligheid verbeterd. | Groene leefomgeving | |
Verkeersveiligheid | |||
Sociale veiligheid | |||
7 | In 2040 zijn wandelen, fietsen en gebruik maken van gedeelde vormen van vervoermobiliteit de standaard. | Fiets- en wandelnetwerk | |
Duurzame en slimme mobiliteit | |||
Doorstroming en bereikbaarheid | |||
Ontsluitingskwaliteit OV | |||
Verkeersveiligheid | |||
8 | In 2040 benutten we nog beter de kracht van de samenleving door het stimuleren van lokale netwerken en (burger)initiatieven. | Maatschappelijke deelname | |
9 | In 2040 is er een duurzaam landelijk gebied waarbij het gebruik van het land in balans is met natuurlijke systemen (bodem, water en lucht). | Duurzame landbouw | |
10 | In 2040 sluiten de recreatieve voorzieningen en horecasector aan bij de lokale kwaliteiten en versterken de stad – land verbinding. | Toerisme en recreatie | |
11 | In 2040 zijn bedrijven en hun directe omgeving duurzamer en circulair. | Werkgelegenheid en arbeidsmarkt | |
Werklocaties | |||
Kennis en innovatie | |||
12 | In 2040 is er sprake van een goede kwaliteit van de bodem en het water. | Bodemkwaliteit | |
Oppervlaktewater | |||
Grondwater | |||
13 | In 2040 hebben we maatregelen genomen om wateroverlast, hittestress en verdroging zoveel mogelijk tegen te gaan. | Wateroverlast | |
Hitte | |||
Droogte | |||
14 | In 2040 is het hergebruiken en delen van producten, materialen en grondstoffen de standaard. | Circulariteit | |
15 | In 2040 is de gemeente klimaatneutraal. | Duurzame energieopwekking | J |
Duurzame woningen | J |
De gemeente Sint-Michielsgestel heeft een goede kans om alle ambities te halen. De onderstaande figuur laat zien hoe groot de kansen en risico’s zijn voor het halen van een ambities. Ambities 5 en 13 hebben de meeste kansen dat ze gehaald worden. De ambities 4, 5, 6 en 7 hebben meer kansen dan risico’s.

Wat kan de gemeente Sint-Michielsgestel doen om de negatieve effecten tegen te gaan?
De beoordelingsaspecten geluidhinder en omgevingsveiligheid kunnen er voor zorgen dat de gemeente Sint-Michielsgestel ambities toch niet haalt. Maatregelen kunnen er voor zorgen dat een risico zo klein mogelijk is of een kans wordt. Dit heten mitigerende maatregelen.
Geluidhinder kan door de omgevingsvisie verslechteren. Er is meer verkeer als er nieuwe woningen en bedrijven bijkomen. Van verkeer komt veel geluid. Windmolens kunnen ook voor meer geluid zorgen. Minder verkeer in het centrum zorgt voor minder geluid. Door huizen ver van de snelweg te bouwen, is er minder kans op geluidhinder. Het is ook beter als het verkeer langzamer rijdt. Als laatste kunnen de huizen worden gebouwd met muren die geluid tegenhouden.
Omgevingsveiligheid kan door de omgevingsvisie ook verslechteren. Het gaat hier om activiteiten die voor gevaar voor mensen zorgen. Door huizen ver van plekken te bouwen die gevaarlijke activiteiten hebben, is er minder kans dat de veiligheid slechter wordt. Ook kunnen de gevaarlijke activiteiten verplaatst worden. De gemeente gaat extra regels maken om de omgevingsveiligheid te verbeteren.